کد مطلب:234540 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:258

سخن ناشر
گر چه علوم و معارف بشری همواره در حال تعمیق و توسعه است، لیكن تا علوم آسمانی و معارف وحیانی از مجرای پرفیض ولایت جاری نشود و در دشت قلوب و صحرای نفوس، دفینه های عقول را شكوفا نسازد، نه سامانی برای آن علوم می توان تصور كرد و نه امنیت علمی و ثبات عملی برای آن معارف می توان امید داشت؛ همان طور كه نقش امام و ولی در جامعه، ضمن هدایت و حمایت، موجب اطمینان و آرامش و مایه ی نجات از هر نوع اضطراب و نگرانی است، چهره و وجه علمی امام و ولی آسمانی نیز در جهت ثبات و امنیت معرفتی نقش مؤثر، بلكه تعیین كننده دارد.

یكی از مهم ترین و بزرگ ترین چهره ها و جنبه های علمی امام معصوم، همانا نگرش عقلی و فلسفی به پدیده ها است؛جهتی كه نوابغ و مغزهای متفكر بشری، همواره در این راه معرفتی اظهار عجز و ناتوانی كرده، خود را وامدار آموزه های وحیانی و تعالیم آسمانی می دانند. بدون شك تلاش های بی شمار و مجاهدت های بی مثال فلاسفه و متكلمین در طول تاریخ ستودنی و ارج نهادنی است، لیكن طبق قاعده ی فوق، نه سامان كلامی و فلسفی در این علوم می توان جست و نه امنیت علمی و آسایش عملی می توان در آنها سراغ گرفت، بلكه تنها تكیه گاه و یگانه معتمد این علوم كه به مهر تصدیق و خاتم تأیید وابسته است، زمانی امكان پذیر است كه سلطانی الهی و آسمانی كه دستی به زمامداری دین دارد و دستی به زعامت دنیا با شهپر معرفت، همه ی این گونه علوم را زیر پر خود درآورد و پس از گذراندن از گذرگاه میزان ذاتی خود، آنها را تأیید و یا تكذیب نماید.



[ صفحه 8]



یكی از حساس ترین جلوه های معرفت كه در طول تاریخ، نوابغ و شاخص ترین انسانها، همانند سقراط، افلاطون، ارسطو، فارابی، بوعلی، خواجه نصیرالدین طوسی، ملا صدرا و دیگران را به خود مشغول داشته، و نظرات و افكار عالی آنان را به سوی آن سوق داده، همانا جلوه گاه معرفتی فلسفه و كلام است؛ مشرب های مختلف و اقطار متفاوت، شاهد صدق مدعاست كه علیرغم نقاط اشتراك فراوان، نه نظرات سامانی یافته و نه آرامش علمی یا عملی به بارآورده، بلكه همواره در معرض تلاطم و دگرگونی است.

اما دستی ملكوتی از آستین ملكی بیرون آمد و سلطان دین و دنیا شد و با نشان دادن رُخی، عالمی را روشن و منور ساخت و كدورت های معرفتی و تیرگی های علمی را كنار زد و در یك مجلس شبهات غرب را با اشتباهات شرق به زباله ی جهل ریخت و علم خالص و معرفت ناب را عرضه كرد.

حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام كه نامش تلألؤآفرین است، در مدت كوتاه زمانی، به اندازه ی تمام تاریخ فضا را روشن كرده، هم جهالت گذشتگان را برملا نمود و هم ضلالت آیندگان را نمودار ساخت؛ اكنون فرمایشات آن حضرت سند زنده ی علوم مختلف از جمله فلسفه و كلام است.

در ایامی كه كنگره بزرگداشت آن خاطر آسمانی وآن نسیم رحمانی «حضرت علی بن موسای رضوی»، در مشهد مقدس برگزار می شد (در سالهای1-1360 هـ. ش)، آیه الله جوادی آملی كه دلداده ی قرآن و عترت و ملتزم مستحكم و پولادین ثقلین است، با توغل عمیق و ژرف خود در وادی عرفان، فلسفه و كلام، به همراه غوص در دریای ولایت علوی و رضوی، در جهت سامان بخشی به تفكر اصیل فلسفه ی اسلامی و امنیت و آرامش اعتقادی و كلامی، بلكه وحدت و یگانگی این دو گرایش عقلی و نقلی، جهشی بلند ایجاد كرده، این اثر پر ارزش را به آسمان اندیشه ی بشری اهدا نمودند. مسیری كه شخصیت های علمی حوزوی و دانشگاهی



[ صفحه 9]



باید به درستی بشناسند و با دقت بپیمایند.

این اثر گرانمایه، دو دهه به زبان عربی ثبت و مكتوب شده بود، تا به همت خواهر محترم و فاضل، خانم زینب كربلایی به فارسی برگردان شد كه با كوشش محققین مؤسسه ی تحقیقاتی اسراء و ویرایش حجه الاسلام آقای مجید حیدری فر، اكنون تقدیم فرهنگ اصیل و غنی فارسی و فارسی دانان می شود.

بارالها! این اثر را كه در جهت رضایت رضای تو و خرسندی سلطان حقیقی نگارش یافته، از مؤلف بزرگوار و همه ی خادمان حرم امن رضوی بپذیر.

این كتاب در چهار بخش به نام بوستان های چهارگانه، بدین شرح سامان یافته است:

1. سخنان امام رضا علیه السلام در ارزش عقل و دعوت به آن.

2. سخنان امام رضا علیه السلام در استدلال به مبادی عقلی.

3. سخنان امام رضا علیه السلام در بیان حقیقت توحید (این بخش دارای شش فصل است).

4. سخنان امام رضا علیه السلام درباره ی نبوت (این بخش دارای دو فصل است).

مركز نشر اسراء